Obama’s meta-campagne

Een beroerde economie en een prima track record op het gebeid van veiligheid – zo waardeert het Amerikaanse volk de inspanningen van president Obama: hij kost je baan, maar redt je leven. Toch scoorde hij voor zijn algehele waardering een all time low in een recente Gallup-poll. Behalve voor zijn strijd tegen terrorisme. Met de dood van OBL en het uitblijven van aanslagen op Amerikaanse bodem is het thema veiligheid absoluut voor hem. En dat wordt ook erkend: Amerikanen voelen zich wel veilig, maar veiligheid is als water uit de kraan. Het stroomt. Pas als je er ziek van wordt of het komt er niet meer uit, is er een hoop commotie. Nijpender is werkloosheid – dat voel je elke dag. Overal.

De vraag is of de Republikeinse tegenkandidaten wel het juiste antwoord hebben. Volgens de rekenmeesters van het Congres blijft de werkloosheid de komende jaren boven de acht procent. Dat heeft geen politieke, maar structureel economische redenen. Toch slaan GOP’ ers Obama om de oren met de duizenden banen die onder zijn presidentschap zijn verdwenen. En als je werkloos bent, is elk redelijk klinkend alternatief beter dan thuis op de bank blijven zitten. Het Republikeinse thema is dus werk, werk, werk, Obama kan veiligheid, veiligheid, veiligheid wel op zijn buik schrijven, dus rest hem een strategische campagne.

De Republikeinen zijn namelijk hopeloos verdeeld tussen gematigde liberalen (Jon Huntsman) en hard core conservatieve aanhangers van de Tea Party. Obama heeft al gezegd dat een keus op de Republikeinen eigenlijk een keus voor een hele kleine orthodox-rechtse minderheid binnen de GOP is. De Tea Party heeft het gezond verstand van de Good Old gegijzeld. Dus, zegt Obama, kiest u voor redelijkheid, dan krijgt u er rechts-activisme gratis bij. Het is dus maar afwachten wat er dan allemaal met uw stem gebeurt. Homorechten? Abortus? Vakbonden? Evolutietheorie? Global warming? Maak uw borst maar nat, waarschuwt Obama, met een stem op de Republikeinen is straks alle redelijkheid uit deze onderwerpen verdwenen.

De strategische campagne is een meta-campagne en dat is altijd lastig. Werk doet het beter dan veiligheid, veiligheid doet het beter dan strategie, ergo: werk doet het beter dan strategie. Obama moet snel economische successen gaan boeken om een tweede termijn te krijgen waarin hij Amerika weer op de rails kan zetten. Alleen de presidentenbonus is niet genoeg. Zo niet, dan is de kans op een republikein in het Witte Huis levensgroot. Ik daarover geen politiek of moreel oordeel, maar verwacht wel een zeer boeiende campagne waarbij inhoud en proces, thema’s en strategie elkaar zullen afwisselen. <<

Advertenties

een reactie

  1. It’s the economy, stupid!

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: