Politieke communicatie: de kunst van 'narratives'

Bill Clinton, geboren in Hope (Arkansas), schreef in 1992 geschiedenis met een politieke ad – de biografie van zijn afkomst. Het was zijn verhaal over de American Dream. In anderhalve minuut vertelt Clinton een verhaal – en de kunst van het verhalen vertellen is sindsdien een beproefde strategie in politieke communicatie geworden. Deze documentaire (Analysis, BBC) onderzoekt die kunst van verhalen vertellen, de kracht van een verhaal en wat doe je met de elementen die niet binnen een verhaallijn passen omdat de werkelijkheid nu eenmaal chaotisch is, complex en niet rond één rode draad zijn te spinnen.

In de documentaire is ook Richard Maxwell (van Motto) aan het woord. Hij heeft storytelling tot leiderschapsstrategie verheven. Maar wat is volgens hem een overtuigend verhaal, of, zoals hij omschrijft, a fact rapped in an emotion that compels an action that produces a change?  Volgens Maxwell heeft een verhaal vijf elementen: 1) de passie waarmee het is verteld, 2) een held die het mogelijk maakt voor de luisteraar om zich met het verhaal te identificeren, 3) een antagonist of obstakel dat de held moet overwinnen, 4) een moment van diep inzicht waarin de held dat obstakel daadwerkelijk overwint en ten slotte 5) de verandering die dan plaatsvindt.

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: