Nieuw werk als docent internetjournalistiek en al meteen een prangende vraag

Begin januari begin ik met mijn tweede (deeltijd)baan: docent internetjournalistiek aan de Universiteit Leiden. Ik zit, terwijl ik dit schrijf, met een indrukwekkende stapel boeken om me heen. Ik moet toch nog even opfrissen waar ik me de afgelopen tijd op ad hoc-basis mee heb beziggehouden. De afgelopen maanden ging die literatuur trouwens vooral om toepassing – in mijn nieuwe werkzaamheden mag ik ook theorie behandelen. Ik prijs me een gelukkig mens.

Genoeg is genoeg

Nu stuit ik al meteen op twee problemen: 1) ik kan studenten niet hetzelfde laten lezen als ik de afgelopen jaren heb gedaan (snap nu waarom al die hoogleraren altijd te veel literatuur voorschreven) en 2) wat is de ideale mix tussen praktijk en theorie? Met andere woorden: wat is genoeg bagage om na dertien hoorcolleges en dito werkcolleges zelfverzekerder het wereldwijde web op te stappen en misschien al zelf wat journalistiek werk te gaan verrichten (of in ieder geval een blog te beginnen en te  onderhouden)? Belangrijker dan die vraag: hoe krijg ik ze daar? Wát moet je kunnen om aan de slag te kunnen gaan. Behalve een hoop lol in het werk, uiteraard.

Internetjournalistiek 2.0

Ik denk niet dat ik die vragen in één post kan beantwoorden. Zowel de vragen als (tentatieve) antwoorden zullen dan ook regelmatig de revue passeren. Laat ik het vak internetjournalistiek dan maar eens heel 2.0 opengooien. Voor iedereen die zich ermee wil en kan bemoeien: ik sta open voor suggesties en ik zal verslag doen van mijn bevindingen. De eerste vraag is eenvoudig: wat moet je lezen als je morgen je eerste stappen in de internetjournalistiek gaat zetten? Wat is onmisbaar in de eerste schreden op dat glibberige pad? #dtv! <<

6 reacties

  1. Wilma van Andel · · Beantwoorden

    Hoi Slub,
    Ik weet niets van internetjournalistiek en heb dus ook geen tip waar jij iets aan zal hebben, maar wil je bij deze alleen alvast succes wensen en laten weten dat ik via dit blog graag op de hoogte blijf hoe je het lesgeven vergaat!
    Groetjes van Wilma

    1. Dank voor het succes. Als je iets te binnen schiet – ik houd me aanbevolen!

  2. Op beide vragen: focus op vaardigheden!

    Concreet voorbeeld, leer die gasten (slim) snuffelen. Er valt zoveel op het internet te vinden waarvan mensen/bedrijven/instituties liever hebben dat het onder de pet blijft. Met slim, volhardend googlen, een beetje achtergrondkennis en een detectivespirit kun je ontzettend veel achterhalen.
    Zo wist ik (volgens mij als eerste internetter) dat het schatje van Jack de Vries Melissa Goede heette. Niet heel lastig, want toen bekend werd dat het om de adjudante ging van de stasDef snapte ik dat ik haar naam, email adres en tel nummer zonder moeite kon vinden via http://almanak.overheid.nl/4959/DEF/Bestuursstaf/.
    Enfin, met haar naam kon je weer via twitter aan de slag en las een ieder tussen de regels dat JdV en MG het al een poosje gezellig hadden.

    Een schoolvoorbeeld van hoe makkelijk het kan zijn, kortom met een beetje slim surfen…

    Leuke werkgroep opdracht voor je as studentjes: laat ze een persoonlijk emailadres zoeken van een rechter, hoge militair of topambtenaar zonder gebruik van wederrechtelijke middelen, maar mét slim zoeken. Uiteraard moet het niet om iemand gaan die gewoon via de site van het betreffende ministerie oid te bereiken is. Ik ben benieuwd!

    1. Ja! We gaan een werkgroep researchen geven. Sterker: ik wil het als een rode draad door de collegereeks laten lopen. Hoe kan je eenvoudig al die kanalen blijven volgen? Hoe selecteer je al die informatie en voorkom je ‘glut’ en hoe verdiep je nieuws door gebruik te maken van de essentiele eigenschappen van internet (en welke zijn dat dan)? Goede tips. Dank!

      1. Het internet zit VOL verborgen pareltjes voor journalisten. Het grappige is: journalisten weten ze m.i. amper te vinden. Ik heb nog een aantal vondsten op de plank liggen. Als ik een goede outlet had zou ik een aantal zeker doorrechercheren.
        Bizar: niemand anders is het blijkbaar opgevallen, er gebeurt (voorzover ik kan overzien) niets met de pareltjes die ik in m’n hoofd/favorieten heb staan.

      2. Je moet DELEN – start een blog. Al is het alleen om al die mooie dingen krijt te kunnen! Begin met een deel-Tumblr: eenvoudig, overzichtelijk en dan hebben wij ook wat aan die prachtige kennis.

Reageer

