De Geboorte van een Tijdschrift | Deel 2: Debat!

  1. Eén zin pikt Alexander Pleijter uit mijn vorige blog. Terecht. Die zin luidt: ‘Het tijdschrift is om mensen te verleiden lid te worden en draagvlak onder de bevolking te krijgen.’ Klinkt dat niet als PR, wil hij weten? Hij reageert met zijn tweet op mijn eerste blog over de geboorte van een tijdschrift.
    Hoe iets klinkt is niet altijd aan de schrijver – klinken als is een kwestie van receptie, denk ik. Het citaat waar Alexander op aanslaat gaat overigens verder: ‘Het magazine duikt daarom dieper in op vier onderwerpen die het fundament onder het park zijn: natuur, cultuur, economie en historie. Het zoekt steeds vanuit deze invalshoeken naar gebruikers en gebruik van de publiek ruimte.’ En daarin kan je genoeg kritische geluiden laten horen. Precies ook de opdracht voor de makers, overigens. Volledigheidshalve hieronder het gehele debatje met alle materiaal dat je nodig hebt om zelf een beeld te kunnen vormen.
  2. APleijter
    @VanDerLubben @tomvanhout “Tijdschrift is om mensen te verleiden lid te worden en draagvlak onder de bevolking te krijgen.” Klinkt als PR?

    Wed, Jun 13 2012 03:58:50
  3. APleijter
    @VanDerLubben Omdat het vooringenomen klinkt dat dit park een goede zaak is. Tegenstanders zullen dus niet aan het woord komen in het blad.

    Thu, Jun 14 2012 06:47:45
  4. VanDerLubben
    @APleijter Oh, wat een interessante conclusie! Trek je die op basis van mijn eerste blog?

    Thu, Jun 14 2012 06:48:26
  5. APleijter
    @VanDerLubben Want dat ondermijnt de doelstelling om mensen te verleiden om lid te worden en draagvlak te creëren.

    Thu, Jun 14 2012 06:48:36
  6. APleijter
    @VanDerLubben Ja, uit die zin waarin je het doel van blad omschrijft. Maar het was een vraag, geen conclusie :-).

    Thu, Jun 14 2012 06:49:22
  7. VanDerLubben
    @APleijter Oh? Dus kritiek ondermijnt? Ik denk dat kritiek – opbouwend en on topic – kan bijdragen aan draagvlak en inzet. #wellichtnaïef

    Thu, Jun 14 2012 06:49:34
  8. VanDerLubben
    @APleijter Daarvan zijn overigens hele mooie voorbeelden. Lees bv Hirschmanns ‘Exit, Voice, And Loyalty’

    Thu, Jun 14 2012 06:50:47
  9. VanDerLubben
    @APleijter De vraag of het als PR klinkt, kan ik niet beantwoorden. Of het PR is: neen. Maar je mag meedenken (en zelfs bijsturen).

    Thu, Jun 14 2012 06:51:51
  10. APleijter
    @VanDerLubben Dat is een interessant gedachte. Ik ben benieuwd en volg je blog over het project met belangstelling!

    Thu, Jun 14 2012 06:58:39
Advertenties

5 reacties

  1. Ik viel eigenlijk maar over 2 woorden in je blog “in folio”. Moest direct denken aan de grote Willem Oltmans: “Luuuuuns?! Dat rund in foliooo zul je bedoelen!”
    Enfin, ieder z’n gedachten

  2. Het lijkt mij zeker PR en bedrijfsjournalistiek, maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat je louter positief over iets schrijft en het negatieve aspect weg laat. Uiteraard wel oppassen dat het niet teveel een promotieblaadje wordt. Als het daadwerkelijke doel is dat mensen lid worden van een groep weet ik niet in hoeverre je nog spreekt van een objectieve en onafhankelijke journalistieke productie?

    1. Positief of negatief definieert niet wat journalistiek is. Werkwijze denk ik wel. En de mate waarin de opdracht de uitingen bepalen – onafhankelijkheid dus. Maar dat zijn allemaal hele grote termen voor een opdracht waarbij alle journalistieke zeilen moeten worden bijgezet om er een aantrekkelijk blad van te maken. Mijn stelling: het park verkoopt zichzelf. Of niet. Ik wil mensen wel over dit project aan het denken zetten. Maar dat is geen vreemde missie voor journalisten. maken om het maken is maximaal onafhankelijk (zeker), maar ook maximaal oninteressant. geloof mij – ik maak, als ik alleen op mijzelf afga, geen interessante bladen.

  3. […] voor de master Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden. In deel 1 (Matrix) en 2 (Debat) heb ik al wat achtergronden gegeven. In dit derde deel gaan we invullen. Met uw hulp, hoop ik. Deel […]

  4. […] hebben een opdracht om een magazine te maken. We hebben een debat over de (on)afhankelijkheid van het product. We hebben een plank. Ons tijdschrift voor de stichting Vrienden van het Singelpark […]

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: