Nieuw manifest over post-industriele journalistiek: de journalist

De Columbia Journalism School bestaat 100 jaar en dat zullen we weten ook. Dus verscheen een kek manifest van C.W. Anderson, Emily Bell en Clay Shirky; drie denkers over nieuwe journalistiek. Het leest (weer) als een trein en stipt de bekende casus op waarmee de auteurs de Grote Verschillen tussen internet- en reguliere journalistiek trekken.

Het boekje valt uiteen in drie delen (journalisten, instituties en nieuws ecologie) waarvan het eerste deel prikkelt. Daarin een droge opsomming van wat nieuwe journalisten moeten kunnen en waarom internetjournalistiek zoveel anders is dan wat we gewend zijn. Om met dat laatste te beginnen.

  • Volgens de auteurs kunnen deadlines en concepten het raam uit. Journalisten hebben onbeperkt tijd en ruimte op internet om zich in hun niche terug te trekken;
  • Geografie doet er niet meer toe; zowel in de creatie als consumptie van journalistiek;
  • Live streams van data en sociale media zijn een belangrijke bron van nieuws;
  • Real time feedback van lezers heeft grote impact op de te maken verhalen en
  • het individu wordt veel belangrijker dan het merk (die laatste is mij wat vaag – maar ik ben dan ook geen marketeer).

Maar wat moet die journalist dan allemaal kunnen om die veranderingen te overleven? Naast een – vrij logische – kwaliteit enigszins aantrekkelijk te kunnen schrijven of, beter (want media-onafhankelijker), te kunnen verhalen, zijn de opdrachten eenvoudig:

  • Word specialist! Creëer een niche, vergaar kennis en versla iedereen;
  • Data en statistieken! Hoe meer data vrijkomt, hoe belangrijker de kunde en kennis om ermee om te gaan;
  • Begrijp metingen en publiek! Monitor voortdurend wat je doet en snap hoe je de cijfers moet interpreteren om je gedrag bij te sturen;
  • Leer programmeren! Wie voortdurend afhankelijk is van ingevlogen algoritmen, maakt niet zelf zijn nieuws, maar is afhankelijk van een platform met velen;
  • Excelleer in project management! Een verhaal is geen product, maar een stroom activiteiten en die moet je kunnen managen. Anders verlies je jezelf in de maalstroom aan informatie.

Mouwen opgestroopt en aan de slag gegaan. Er is een wereld te winnen. <<

 

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: